frank-en-jeannette-gaan-terug.reismee.nl

Dorpjes en vreemde kunst

We kregen gelijk; vandaag kwam het leidingwater tegen kwart over negen eerst wat sputterend, maar daarna weer met volle kracht uit de kraan. De afwas van gisteravond wegwerken en de wc doorspoelen, van die automatische zaken die niet zo gewoon zijn als ze lijken.

Ontbijt en op weg naar Amelia. Onderweg eerst halt houden bij een Farmacia, niemand op de Poggio doet nog een oog dicht dankzij mijn airconditioninghoest.

Amelia dus, een stadje hoog op een heuvel. Dat betekent uiteraard ook veel klimmen en dalen en dan bedoel ik niet met de auto maar met onze benenwagen. Dankzij de sketchers geen enkel probleem. De Duomo en de naast gelegen Torre lagen uiteraard op het hoogste punt van het dorp, maar het was de klim waard. Geen andere toerist te bekennen, op de terugweg naar beneden een vriendelijke Italiaanse vrouw die enigszins verbaasd keek en ons vriendelijk groette.

Met zicht op de oude stadspoort een espresso en aqua met bubbels voor de democratische totaalprijs van 3€, daar kunnen ze in Todi nog wat van leren.

Tweede stop van vandaag Narni. Uiteraard weer op een heuvel. Op een terras genoten van heerlijke lokale gerechten (gevuld konijn voor Frank, plaatselijke pasta met verse truffel voor mij).

En toen ondergronds. Narni sotterranea. Een oude dominicaner kerk onder de huidige stad. We bleken wederom de enig (buitenlandse) toeristen voor deze rondleiding. Helemaal hebben we onze gids Moira niet begrepen, de aanblik van de kerkers en cel waar de Dominicanen ten tijde van de inquisitie hun verhoren deden zeiden ook zonder haar volledig te hebben begrepengenoeg. We hebben de tour voortijdig verlaten omdat er nog een bezoek aan Terni gepland stond en Moira wel behoorlijk velocemente sprak.

Terni dus, niet voor de stad maar CAOS, het museum voor moderne kunst waar een aantal werken van onder andere Miro, Kandinsky, Leger, Appel, Picasso... te bekijken zouden zijn. Na eerst diverse zalen met werk van plaatselijke kunstenaars te hebben bekeken waren we aan het einde van de zalen. In een klein 'zaaltje' hing enkele kleine werken van onder ander Leger, Kandinsky en Picasso. Was dit nu waar we voor gekomen waren.? Nee hoor in ladenkasten tegen de muur bleken veel werken van de door ons gezochte kunstenaars te liggen . Een mooie verzameling, mooi opgeruimd.

Veel liefs

Diete

Een heerlijke dag dus, welbesteed!
Geniet nog!

walter