frank-en-jeannette-gaan-terug.reismee.nl

De mummie

Ik ben gelukkig op mijn berg. Wakker worden door de zon die op mijn gezicht schijnt, ontbijten met zicht op het meer en in de schaduw van een boom genieten van een goed boek. Meer moet dat eigenlijk niet zijn.

Frank en ik zijn geen lange stilzitters. Vanmiddag hebben we een trip naar Montefalco gemaakt. Een naar onze begrippen toeristisch stadje, er stond nog een wagen met Belgische nummerplaat op de parking.

Een dorpje op een heuvel dus dat was weer klimmen geblazen. Maar het fenomenale uitzicht bovenop de heuvel maakte de klim meer dan waard.

Montefalco, een gezellig stadje met uiteraard de nodige kerken, palazzi en smalle straatjes.

Een uitstap zou geen uitstap zijn zonder kerkbezoek. Eerste halte de chiesa San Francesco. Tegenwoordig een museum met in de voormalige kerk mooie fresco's van Gozzoli. In de crypte het archeologisch museum en op de eerste verdieping religieuze kunst. Is een beeld op een schilderij nu een schilderij of een beeldhouwwerk?

Gelukkig was de chiesa Di Sant'Agostino op de terugweg naar de auto ook geopend. Wie zou er nu niet Il beato pellegrino willen zien. De middeleeuwse pelgrim die zo graag de heilige Clara in haar graf wilde aanschouwen, die nacht in de kerk bleef slapen en er het leven liet. Tot twee keer toe begraven werd en tot twee keer toe weer in de kerk terugkwam. Men heeft hem toen maar in de klokkentoren zijn laatste rustplaats gegeven. Nu zit de man gemummificeerd in een glazen kist enkele meters van de door hem aanbeden heilige.

Ja Montefalco is zeker een bezoek waard. Het was warm in Umbrië, 38° in de zon, het asfalt was aan het smelten.

En nu is het bedtijd, het raam staat open; op mijn berg koelt het 's nachts af.

Veel liefs

Walter

Mooi verhaal, wie bedacht dat toch allemaal.

Greetje

Een relaxte vakantie, zo te lezen! Fijn!

mama

zo, wil ik het ook wel